Здравейте,
Познат ме помоли да внеса малко светлина тук във форума относно тези коли.
Така, живях в Кореа от 2010 до 2016 лятото в град Hwaseong основно. Там работех с PLM интеграции в SCM точно в автомобилния сектор, на частно и държавно ниво. Имам опит с експорт и импорт в ЕС на три автомобила.
Цените от по 5-6,000 $ са такива и дори по- ниски когато говорим за експорт, защото той е държавно субсидиран и то много тежко специално в автомобилния клъстер. Субсидиите са както за експорт на нови автомобили (и от тук митата въпреки ТТО) така и за употребявани, но по различни причини (и тук за жалост ще ви бръкна в д-то, няма да боли много). За да си одобрен за субсидиране на експорт на употребяван автомобил (или лот, защото тук никой не се занимава с 1, 10, 50 броя) то колата трябва да отговаря на определени изисквания, част от тях (защото не съм запознат с всичките) ще споделя с вас:
1. Автомобила трябва да има амортизационно ниво над средното, което ще рече километри над 100,000 или щети причинени от употреба или друго над 1/3 от пазарната стойност на колата. Ако помните земетресенията и наводненията в Япония и снимките на хиляди наводнени нови хонди и субарута- те бяха изнесени през Кореа точно по тази схема. В град Busan имаше огромен рефит център построен за точно 3 седмици специално за целта.
2. Технологиите в автомобила трябва да са по- стари от 7 години (цикъла на една платформа).
3. Собственика трябва да е корейска фирма.
4. Автомобила трябва да напусне държавата напълно обслужен и минал нещо като ГТП (подобно на Дания). За обслужването си имат някакви листи май от пройзводителя с това какво трябва да се смени. На един от автомобилите, които аз експортирах трябваше да сменя шофьорска седалка + радио WTF!? и редуктор, и двете бяха напълно изправни, а за седалката е имало някога си recall.
Както в Европа така и в Кореа марката е бюджетна и се обезценява зверски, плюс това в Кореа колкото е по- стар автомобила ти, толкова по- голям данък и застраховка плащаш. И то не по- голям с някаква маргинална сума а увеличения в пъти на всеки две години. В Кореа има страшен проблем с автомобилите втора употреба от една страна хората гледат да ги разкарват за да не плащаш високи данъци (плащаш данък дори на кола, която не е в движение) от друга страна ЕС и ООН пресират здраво държавата зареди неспазване на еко нормите за рециклиране и възобновяеми индустриални ресурси. Всички продукционни капацитети са ангажирани да бълват нови автомобили и е невъзможно да намериш някой който да иска да рециклира стари такива. Просто маржовете са много по- ниски точно поради субсидирането.
Фън факт: Когато пристигнах тук и си търсех евтин употребяван автомобил, както всеки горд Българин звъня на няколко десетки обяви за информация, пазарлък и тн. (не аз лично, а дамата която имаше тежката цел да ме "интегрира" ) когато не се обаждах обратно за среща, някои от продавачите звъняха и предлагаха да ми подарят автомобила.... Чувал съм как цели RO-RO композиции биват подарявани на по- бедните държави в региона, които от своя страна пък ги изнасят
.
Та обратно към темата. Тези коли които в България са обявени на 20, 30, 50,000 км. не са на толкова и в това може да сте 100% сигурни. Ако изнасяш такива коли то тогава не си субсидиран, което означава, че не можеш да предлагаш конкурентни цени, което означава че ще работиш на загуба. Да, Кореа е страна с много хора, но такива идиоти, които да работят на минус аз лично до сега не съм срещал. (EDIT: Превъртането на километраж на автомобил за експорт се възприема като полирането в България- козметично подобрение.)
Относно вноса и регистрацията на корейски коли- аз лично съм внесъл и регистрирал 2 в България и 1 в Швеция. Проблеми имах само в милата родина с пичовете от технотест, защото колата нямала бензинова горивна система. За щастие приятел, който работи във Фолксваген ме $в€тна как $€ р€$$ава тоя пробл€м. Ко да го прайш...страна от третия свят сме си. В Швеция техно теста мина само по документи, засегнах се от липсата на интерес дори да видят колата
. Ако трябва да съм откровен, не бих се занимавал с тая работа отново. Главоболията по транспорт, различни транзитни разправии и застраховки не си струват, а аз се облагодетелсвах и от фирмени канали за някой неща!! Ако някой се наема да внася го съветвам да внася количества, а не една бройка, защото за толкова не си струва. Рзправията за 1 или 100 е една и съща.
Касаейки конкретните автомобили- две К5ци и една Соната. Ами... К5ците са надеждни спор няма. Освен периодично обслужване и обслужване на АГУ (2 филтъра, помпа и една дюза) се сещам за проблем с климатика и нещо по окачването, но не нещо голямо като цена и ремонт. Преки конкретни впечатления не мога да дам, едната (К5) я кара тъста ми в Швеция другата бащата в България, аз лично не мисля да слизам от гадната Е60 скоро, балък съм си. Хюндая за жалост трябваше да го разкараме бързичко поради проблем с АГУ и електрниката на комфорт модула.
Тук един колега говореше за фрапираща разлика в разхода между газта заредена във България и тази в чужбина. От преки впечатления мога да кажа, че това беше определено така до преди 2-3 години. От тогава до сега аз лично такова нещо не забелязвам и при пробан- бутан и при ДГ (премиум). Впечатленията ми са от маршрута Umeå - Арапя
и обратно, два пъти в годината (поне).
Ако има нещо- питайте, ще се абонирам към тази тема и ще се оптивам да отговарям при възможност. Ако ще ме карате да пиша есета относно импорта и т.н. бюрократичен булшит- не се хабете. Има си специалисти за всичко- отиваш, плащаш си, знаеш. В днешно време информацията е $$$.
Карайте си каляските и се кефете на готиното лято! Със здраве!